Veelgestelde vragen (FAQ)

Onze blinde en slechtziende gidsen staan te popelen je deze zomer te ontvangen in het muZIEum en je te laten ervaren hoe de wereld eruit ziet als je niet (goed) ziet.

Om je bezoek zo veilig mogelijk te laten verlopen hebben wij verschillende maatregelen opgesteld. Wil je meer weten over de genomen maatregelen? Lees hier verder.

Contact
Het muZIEum is van maandag tot en met vrijdag telefonisch bereikbaar tussen 09.00 – 17.00 uur. Je kunt ons bereiken door te bellen naar: 024 – 200 10 50. Liever je vraag per mail stellen? Stuur dan een mail naar: info@muzieum.nl

Veelgestelde vragen rondom aangepast coronaprotocol

1. Is het muZIEum open?
In lijn met het landelijke beleid met betrekking tot het coronavirus sluit het muZIEum zijn deuren voor het publiek t/m zondag 31 mei 2020.

2. Wanneer gaat het muZIEum weer open?
Tijdens de persconferentie op woensdag 6 mei 2020 werd duidelijk dat musea per 1 juni 2020 weer open mogen met een aangepast protocol. Wij zijn momenteel hard aan het werk om de belevingen veilig te maken voor jou als bezoeker en onze medewerkers, zodat wij op 1 juni onze eerste bezoekers kunnen ontvangen.

3. Welke maatregelen heeft het muZIEum genomen om het bezoek veilig te laten verlopen?
Lees hier welke veiligheidsmaatregelen wij genomen hebben.

4. Moet ik vooraf reserveren?
Ja, dit is verplicht. Een van de richtlijnen van het RIVM is dat je van te voren je bezoek reserveert. Zo zorgen we er samen voor dat er nooit te veel bezoekers in het muZIEum zijn.

Het is mogelijk online te reserveren, dan profiteer je direct van een voordeliger tarief. Liever niet online boeken of met meer dan 4 personen? Bel dan naar: 024 – 200 10 50 om je reservering te plaatsen.

5. Krijg ik voor een geboekte reservering (13 maart t/m 31 mei 2020) geld terug?
Natuurlijk hadden wij liever geZIEn dat je geboekte beleving door kon gaan, maar de veiligheid van jou als bezoeker en onze medewerkers staat voorop. Heb je een beleving geboekt in de periode 13 maart t/m 31 mei 2020? Dan ontvang je van ons automatisch een voucher met een tegoed ter waarde van jouw boeking. Deze voucher kan je gebruiken op het moment dat wij weer bezoekers mogen verwelkomen.

Het betekent erg veel voor ons als je jouw bezoek verplaatst. Het muZIEum houdt voor 80% haar eigen broek op, de overige 20% komt binnen via donaties. Nu wij geen bezoekers mochten ontvangen lopen wij het grootste deel van onze inkomsten mis. Wanneer jij jouw bezoek verplaatst draag je bij aan onze toekomst, onze belangrijkste missie: werkgelegenheid creëren voor blinden en slechtzienden en heb jij alvast een leuk uitje in het vooruitZICHT.

6. Ik heb een entreeticket gekocht via een travel agent of reseller. Krijg ik bij annulering geld terug?
Mocht je via een reseller hebben geboekt, kun je contact opnemen met reserveringen@muzieum.nl daar kan je jouw boeking verplaatsen naar een andere dag.

7. We hebben een schoolbezoek/groepsbezoek geboekt en willen dit annuleren. Krijgen we ons geld terug?
Alle schoolboekingen/groepsbezoekingen zijn t/m 30 mei 2020 geannuleerd. Scholen/bedrijven worden spoedig door de afdeling reserveringen geïnformeerd over wat dit voor hen betekent. In samenspraak wordt jouw boeking verplaatst naar een andere dag.

Overige veelgestelde vragen

Hoe is het muZIEum bereikbaar?
Het muZIEum is gevestigd op de Ziekerstraat 6B. We adviseren om het openbaar vervoer te vermijden en zo veel mogelijk met eigen vevoer te komen. De parkeergarages Keizer Karel en Marïenburg zijn dichtbij. Let op: Mariënburg is zondag pas geopend vanaf 10.00 uur.

Kom je toch met het openbaar vervoer?
Het muZIEum is een kwartiertje lopen vanaf het station en per bus te bereiken vanaf de nabijgelegen bushalte Plein 1944.

Hoelang duurt een gemiddeld bezoek aan het muZIEum?
Zo lang het muZIEum open is met aangepaste maatregelen duurt de gehele beleving 1,5 uur. Dit is inclusief stokinstructie, de donkerbeleving of Expeditie ribbelrout en het doe-plein.

In hoeverre hebben medewerkers tijd om mee te werken aan projecten, interviews, e.d.?
Dit kan zeker: De kosten hiervoor zijn € 20, de beschikbare tijd van een medewerker is +/- 30 minuten. Voor meer informatie kun je contact met ons opnemen.

Kan ik groepskorting krijgen/ mijn Museumjaarkaart gebruiken?
Nee, dit is niet mogelijk. Onze missie is het creëren van werkgelegenheid. Dit doen wij zonder structurele subsidie en daarbij zijn we dus afhankelijk van de inkomsten van entrees. Daar zijn we natuurlijk heel trots op, maar dat houdt ook in dat we geen korting kunnen bieden of de Museumjaarkaart kunnen accepteren.

Kan er afgeweken worden van het maximaal aantal bezoekers per beleving?
Nee, vanwege de maatregelen die wij hebben moeten nemen met betrekking tot het coronavirus, is het niet mogelijk om af te wijken van het maximaal aantal bezoekers per beleving. Met meer bezoekers in de beleving is het niet meer mogelijk om 1,5 meter afstand te bewaren tot elkaar.

Ik wil annuleren, kan dat?
Dat vinden wij natuurlijk jammer, maar het kan wel. Echter, hebben wij jou/jullie plaats(en) wel vastgehouden en gezorgd dat er voor iedere beleving een gids ingepland is. Daarom is het tot 8 dagen van te voren mogelijk kosteloos te annuleren, daarna hanteren wij wel annuleringskosten. Wat de kosten zijn, lees je op deze pagina, bij punt 17.

Ik wil het muZIEum graag bezoeken met (een) anderstalige bezoeker(s), is dit mogelijk?
Ja, dat kan zeker. Wij verzorgen ook rondleidingen in het Engels en Duits. Bel naar: 024 - 200 10 50 en vraag naar de mogelijkheden.

Mag er in het muZIEum eigen eten en drinken worden genuttigd?
Eigen eten en drinken meenemen is niet toegestaan. Normaal gesproken is het mogelijk om gebruik te maken van onze horeca gelegenheid. Vanwege de aangepaste maatregelen is de horeca gelegenheid momenteel gesloten.

Kan ik ook het muZIEum bezoeken zonder een beleving te boeken?
Nee, dit is niet mogelijk. Je bezoek bestaat altijd uit een donkerbeleving of Expeditie ribbelroute, dit vanwege onze missie om werkgelegenheid te creëren voor onze blinde en slechtziende gidsen. Normaliter is het altijd mogelijk je beleving aan te vullen met één van onze arrangementen, vanwege de aangepaste maatregelen is dit momenteel niet mogelijk. Zodra het weer kan hoor je van ons!

Ik ben slecht ter been, maar wil toch graag een bezoek brengen aan het muZIEum. Is dit mogelijk?
Dit kan je het best zelf inschatten. Je zal langere tijd door ruimtes lopen waar je helemaal niks kan zien, of door de stad wandelen met maar weinig zicht. Dit terwijl je je handen gebruikt om de taststok vast te houden en om je heen te voelen. Tussendoor op een bankje uitrusten is helaas niet mogelijk. Als je twijfelt, neem dan contact met ons op. We denken graag met je mee.

Ik ben zwanger, maar wil toch graag een bezoek brengen aan het muZIEum. Is dit mogelijk?
We raden vrouwen die in de laatste weken van hun zwangerschap zijn af om de donkerbeleving of Expeditie ribbelroute te doen. Als je twijfelt, neem dan contact met ons op. We denken graag met je mee.

Waarom is de donkerbeleving geschikt vanaf 8 jaar en Expeditie ribbelroute vanaf 13 jaar?
Een rondleiding in het donker kan veel impact hebben op iemand. Wij raden daarom de donkerbeleving af voor kinderen jonger dan 8 jaar. De geadviseerde leeftijd om mee te doen aan de Expeditie ribbelroute is minimaal 13 jaar. Bij Expeditie ribbelroute neem je deel aan het verkeer, en wij vinden veiligheid in het verkeer erg belangrijk. Er is daarom gekozen om de leeftijdsgrens voor Expeditie ribbelroute op 13 jaar te stellen.

Ik zou graag een spreekbeurt willen houden of een werkstuk maken over het muZIEum. Hebben jullie handige informatie voor mij?
Hartstikke leuk dat je een spreekbeurt wilt houden over het muZIEum en anderen meer wilt vertellen over hoe het is om blind en/of slechtziend te zijn. Je kan ons spreekbeurtpakket hier downloaden. Veel succes alvast!

Staat je vraag er niet tussen?

Heb je nog vragen over je bezoek en/of andere zaken die hier niet worden genoemd? Kijk dan in de bezoekersvoorwaarden of neem contact met ons op.